5 tips tegen examenstress

Blog: 5 tips tegen examen stressExamenstress

Examens gaan vaak gepaard met spanning. Ineens bent u niet meer zo zeker of alles wel goed zal gaan en wordt het denken steeds vaker overheerst door onzekerheid. In dit blog geven wij 5 tips voor tijdens uw examenperiode zodat u vol vertrouwen en ontspannen uw examen kunt gaan maken.

1. Creëer een opgeruimd bureau

U heeft het vast wel eens eerder gehoord ‘’een opgeruimd bureau zorgt voor een opgeruimd hoofd’’. Een bureau is namelijk vaak een verzamelplek met allemaal papieren en spullen. Zorg er daarom voor dat uw bureau opgeruimd is, niet alleen tijdens het leren maar leg ook tijdens het examen niet teveel spullen op uw tafel die kunnen zorgen voor afleiding. Hierdoor kunt u zich beter concentreren en kunt u de dingen die u nodig heeft gemakkelijk vinden.

2. Zorg voor een goede planning om te leren

Maak per dag een planning met wat u precies wil gaan doen en wat u af wil hebben. Plan de belangrijkste onderwerpen in de ochtend, in de ochtend bent u namelijk het meest productief. Maar vergeet vooral ook niet om de pauzes in te plannen, het heeft namelijk geen zin om uren achter elkaar te blijven leren. Een planning zorgt niet alleen voor meer structuur, het werkt ook als motivatie.

3. Zorg dat u genoeg beweegt tijdens uw examenperiode

Beweging zorgt er niet alleen voor dat u ‘s nachts een goede nachtrust heeft maar heeft ook een positieve invloed op uw stemming én het verhoogt uw concentratievermogen. Ga daarom tussen het leren door even een half uur sporten of een wandeling maken zodat u daarna weer scherp bent om verder te leren.

4. Eten voor tijdens uw examen

Voeding heeft veel invloed op uw gemoedstoestand. Zorg er daarom voor dat uw glucose level op pijl is, uw glucose level zorgt er namelijk voor dat u wakker en alert blijft. Eet daarom bijvoorbeeld een banaan, druiven of noten. Deze producten bevatten veel glucose, geven meer energie en zorgen er ook voor dat u gefocust en betrokken blijft tijdens het leren.

5. Drink genoeg water tijdens uw examen

Zorg ervoor dat u tijdens uw examen veel water drinkt. Water heeft namelijk veel invloed op uw productiviteit, maakt u alert en zorgt ervoor dat u helder kunt nadenken. En onthoud: een beetje spanning is niet erg, uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen het beste presteren wanneer men licht gespannen is. Een beetje spanning zorgt er namelijk voor dat u meer gefocust bent. Mocht u na deze tips nog steeds enorm last hebben van zenuwen probeer dan eens de witte/groene thee van Teastreet deze rustgevende thee verhoogd uw concentratie. Daarnaast kun u tijdens een examen ook gebruik maken van onze stressballen, uit onderzoek is namelijk gebleken dat het ‘’friemelen’’ met de handen de concentratie bevordert. Succes met uw examen!